Δευτέρα, 5 Νοεμβρίου 2012

Κι όμως ο καφές μας ωφελεί

cup-coffee-386Ο καφές, αναμφισβήτητα, αποτελεί μία από τις αγαπημένες συνήθειες των περισσοτέρων από εμάς. Πίνεται από το 90% του ενήλικου πληθυσμού καθημερινά.
O καφές μας κρατάει συντροφιά από το πρωί με το «καλημέρα» σας, μας δίνει ενέργεια σε περιόδους έντονης εργασίας και μας κάνει παρέα τα απογεύματα με φίλους. Άλλοι τον προτιμούμε για τη γεύση του, άλλοι για την «τόνωση» που μας δίνει, πολύ λίγοι όμως γνωρίζουμε ποιές είναι οι πραγματικές ωφέλιμες επιδράσεις του καφέ στον οργανισμό μας.
Κάποια από τα οφέλη της κατανάλωσης καφέ
Βελτιώνει την πνευματική απόδοση
Σύμφωνα με πολλές μελέτες, ο καφές βελτιώνει την πνευματική απόδοση καθώς η διεγερτική δράση της καφεΐνης στον εγκέφαλο και το νευρικό σύστημα βοηθάει στο να σκεφτόμαστε και να αντιδρούμε γρηγορότερα, συμβάλλει στη μνήμη και στη βελτίωση της προσοχής και στη μείωση της ανίας. Μια άλλη μελέτη έδειξε ότι 200mg καφεΐνης βελτιώνουν σημαντικά την απόδοση στην οδήγηση!
Η καφεΐνη λειτουργεί ως διεγερτικό, προωθώντας την απελευθέρωση της αδρεναλίνης στον οργανισμό και την καταστολή της φυσικής μυοχαλαρωτικής ουσίας του εγκεφάλου που ονομάζεται αδενοσίνη. Το αποτέλεσμα; Λιγότερο κόπωση, αυξημένη διάθεση, αυξημένη εγρήγορση και περισσότερη ενέργεια. Δεν αποτελεί έκπληξη, οι άνθρωποι που πρέπει να διανύσουν μεγάλες αποστάσεις, να επικεντρωθούν σε ένα έργο, εργασία ή νυχτερινή βάρδια, πίνουν καφεϊνούχα ποτά για να μείνουν σε εγρήγορση.
Έχει αντιοξειδωτική δράση
Όπως τα φρούτα και τα λαχανικά, έτσι και ο καφές είναι πλούσιος σε αντιοξειδωτικά. Τα αντιοξειδωτικά είναι αναγκαία στον οργανισμό μας, γιατί μας προστατεύουν από τις ελεύθερες ρίζες που ελευθερώνονται κατά την οξείδωση των τροφών και οι οποίες εμπλέκονται σε διάφορες διαδικασίες όπως οι καρδιοπάθειες, ο καρκίνος, οι φλεγμονές, η γήρανση του δέρματος κ.τ.λ..
Σε έρευνα που έλαβε χώρα το 2005 στο Πανεπιστήμιο του Scranton βρέθηκε ότι κύρια πηγή αντιοξειδωτικών για τους Αμερικανούς είναι ο καφές καθώς δεν τρώνε φρούτα και λαχανικά.
Αυξάνει την αθλητική απόδοση
Ένα με δύο φλιτζάνια καφέ αυξάνουν τη σωματική ενέργεια και βελτιώνουν την φυσική αντοχή σε δραστηριότητες όπως τρέξιμο, ποδηλασία και κολύμπι, σύμφωνα με έρευνες.

Ενυδατώνει…
Η ήπια διουρητική δράση του καφέ τον είχε συνδέσει εδώ και χρόνια με την αφυδάτωση. Σήμερα όμως όλες οι συστάσεις διεθνών οργανισμών αναφέρουν πως όλα τα ροφήματα με βασικό τους συστατικό το νερό, όπως το γάλα, οι χυμοί, αλλά και ο καφές, το τσάι και τα αναψυκτικά, συμβάλλουν στο να καλύψουμε τις ημερήσιες ανάγκες μας σε υγρά.
Ανεβάζει τη διάθεση
Ο καφές ανεβάζει τη διάθεση και δρα ως αντικαταθλιπτικό φάρμακο. Ανέκαθεν οι άνθρωποι κατανάλωναν ροφήματα με καφεΐνη για να μειώνουν όχι μόνο τα αισθήματα μελαγχολίας αλλά και αισθήματα κατάθλιψης. Το συστατικό που ευθύνεται βρίσκεται στα μόρια της καφεΐνης, τα οποία συνδέονται με εγκεφαλικά κύτταρα, απομακρύνοντας τους νευροδιαβιβαστές, που ακολούθως απελευθερώνουν χημικές ουσίες που μας χαλούν την διάθεση. Έτσι, κυριαρχούν στην κυκλοφορία μόνο οι χημικές ουσίες που μας φτιάχνουν τη διάθεση.
Επιπλέον, επειδή ο καφές περιέχει καφεΐνη, η οποία δρα ως διεγερτικό στον οργανισμό, μπορεί να ενισχύσει σημαντικά την ενέργεια και την τόνωση σε άτομα που ακολουθούν διατροφή απώλειας βάρους.
Προτεινόμενος τρόπος κατανάλωσης
Η ιδανική ποσότητα για να διατηρείστε σε εγρήγορση και να είστε συγκεντρωμένοι, να έχετε καλή διάθεσή και να αυξάνετε τη φυσική σας αντοχή είναι 250mg καφεΐνης που αντιστοιχούν σε 2 φλιτζάνια καφέ την ημέρα. Αν ασκείστε και επιθυμείτε να αυξήσετε την αθλητική σας απόδοση καταναλώνετε τον καφέ σας 20-30 λεπτά πριν την έναρξη της άσκησης. Πάνω από 5 φλιτζάνια όμως την ημέρα μπορεί να σας δημιουργήσουν προβλήματα (καρδιοπάθειες, έλκος, αύξηση αρτηριακής πίεσης, αλληλεπίδραση με φάρμακα, οστεοπόρωση, υπερχοληστεριναιμία). Επομένως μη ξεπερνάτε τα 4 φλιτζάνια καφέ την ημέρα. Επιπλέον, η κατανάλωση καφέ μετά το μεσημέρι θα πρέπει να αποφεύγεται από άτομα που υποφέρουν από αϋπνία. Είναι επίσης προτιμότερο να πίνετε τον καφέ σας πριν το φαγητό, καθώς δεν δυσκολεύει έτσι την διαδικασία της πέψης.
Θερμίδες και λιπαρά
Ο σκέτος καφές δεν έχει καθόλου θερμίδες ούτε λιπαρά. Για κάθε κουταλάκι ζάχαρη που προσθέτετε να υπολογίζετε 20 θερμίδες, για κάθε κουταλιά κρέμα γάλακτος να υπολογίζετε περίπου 50 θερμίδες. Στους κρύους καφέδες μπορείτε να προσθέσετε και δύο κουταλιές παγωτό βανίλια, αυξάνοντας όμως τις θερμίδες κατά 65 και τα λιπαρά κατά 4 γ. περίπου.
Εάν είστε προσεκτικοί στην προσθήκη ζάχαρης και γάλακτος ή εάν αντικαταστήσετε τη ζάχαρη με κάποια γλυκαντική ουσία χωρίς θερμίδες, ο καφές μπορεί άνετα να ενταχθεί στην καθημερινή διατροφή διαιτώμενων και μη, δεδομένου φυσικά ότι βρίσκεται στα πλαίσια της ασφαλούς πρόσληψης καφεΐνης (μέχρι 4 φλιτζάνια την ημέρα).
Η κατανάλωση καφέ με μέτρο έχει τα μεγαλύτερα οφέλη και τη μεγαλύτερη απόλαυση.

Δαμβουνέλη Αλεξάνδρα, Κλινικός Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, PGDip Διατροφής Αθλητών
www.facebook.com/pages/Δαμβουνέλη-Αλεξάνδρα-Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

myworld

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου