Σάββατο, 8 Ιουνίου 2013

Η διατροφολόγος συμβουλεύει


ΤΑ ΑΥΓΑ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΑΝΑΠΟΣΠΑΣΤΟ ΜΕΡΟΣ ΜΙΑΣ ΣΩΣΤΗΣ ΚΑΙ ΙΣΟΡΡΟΠΗΜΕΝΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΚΑΘΩΣ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ ΠΗΓΗ ΠΡΩΤΕΙΝΗΣ, ΒΙΤΑΜΙΝΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΛΛΩΝ


Αυγά, αλλά ποιά αυγά;
Τα αυγά αποτελούν εξαιρετικές πηγές πρωτεΐνης, βιταμίνης D, βιταμίνης Α, βιταμίνης B2 και ιωδίου. Οι ποσότητες ωστόσο των συγκεκριμένων συστατικών κυμαίνονται ανάλογα με τη διατροφή των πτηνών. Συγκεκριμένα, επηρεάζονται η περιεκτικότητα σε λιποδιαλυτές βιταμίνες -Α και D- καθώς και σε λιπαρά οξέα με 18 άτομα άνθρακα -περιέχονται στον κρόκο του αυγού. Επίσης, επηρεάζονται η περιεκτικότητα σε υδροδιαλυτές βιταμίνες -βιταμίνη B12- και τα επίπεδα του φυλικού και παντοθενικού οξέος -βιταμίνες τους συμπλέγματος Β. Τέλος, ποικίλει η περιεκτικότητα σε ιώδιο, σελήνιο και κάποια ιχνοστοιχεία ενώ η ποσότητα του σιδήρου παρουσίαζει ελάχιστες διακυμάνσεις.
Τι πρέπει να κάνουμε λοιπόν για να απολαμβάνουμε στο μέγιστο βαθμό τα οφέλη των αυγών; Η απάντηση είναι απλή: προτιμάμε αυγά από πτηνά ελευθέρας βοσκής, τα οποία έχουν υψηλότερες συγκεντρώσεις ωφέλιμων συστατικών σε σχέση με τα υπόλοιπα. Επίσης, προσέχουμε ώστε τα αυγά που καταναλώνουμε να έχουν μαγειρευτεί σωστά.

 
Η ασφάλεια των αυγών
Η κατανάλωση ωμών αυγών, αυγών με ρευστό κρόκο ή τροφίμων που περιέχουν ωμό ή ελάχιστα μαγειρεμένο αυγό, μπορεί να προκαλέσει τροφική δηλητηρίαση. Υπεύθυνο είναι το βακτήριο σαλμονέλα, το οποίο μπορεί να προκαλέσει σοβαρές επιπλοκές και εξουδετερώνεται μόνο όταν εκτίθεται σε υψηλές θερμοκρασίες. Μεγαλύτερο κίνδυνο διατρέχουν οι άνθρωποι τρίτης ηλικίας, οι έγκυες γυναίκες, οι ασθενείς, τα μωρά και τα νήπια.
Η κατανάλωση παστεριωμένων αυγών μειώνει τον κίνδυνο τροφικής δηλητηρίασης.
 

Αυγά και χοληστερόλη
Τα αυγά περιέχουν χοληστερόλη και οι υψηλές τιμές χοληστερόλης στο αίμα αυξάνουν τον κίνδυνο καρδιαγγειακών νοσημάτων. Ομως, μεγαλύτερη επίδραση στα επίπεδα της χοληστερόλης του αίματος έχουν τα κορεσμένα λιπαρά και όχι η χοληστερόλη που περιέχεται στα αυγά. Εάν τα επίπεδα της χοληστερόλης του αίματος ξεπερνούν τις φυσιολογικές τιμές, προέχει να ελαχιστοποιήσετε την πρόσληψη των κορεσμένων λιπαρών που περιέχονται κυρίως στο ζωικό λίπος και το λίπος των γαλακτοκομικών.

Κρήνη Κωνσταντίνου, Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, Msc, Βασ. Παύλου 10, Βούλα, τηλ: 210 8995.614, www.balancediet.gr.


kathimerini


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου